apr

Kulturen tar över Almedalen!

”Det finns ”långsamma bomber”. Också i fredstid kan kyrkor rasa. Det går långsamt, så långsamt att det kanske inte märks förrän efter 100 år. Då säger någon: ”Låg det inte ett bibliotek här en gång? Fanns det inte en plats där människor samlades; barn, vuxna, gamla? En plats dit man kunde komma med sina frågor om vad det innebar att vara människa?”

På tisdagen den 6:e juli i direkt anslutning till partiledarens tal (den dagen är det fp) börjar massor av människor vandra från sex olika tillfartsvägar mot Donners plats i centrala Visby. Det kommer att bli en manifestation i Roy Andersson anda. På Donners plats släpps sedan en bok med visioner för framtidens kulturpolitik av Koalition för kulturdebatt. Det kommer att bli en oförglömlig och viktig, förhoppningsvis epokgörande kväll för kulturpolitiken i Sverige. Vackert, sorgligt, spektakulärt och fullt av vilja till förändring. Regisserar gör Stina Oscarson.

Vi gör det för att vi vill ha en kulturpolitik som försvarar konstens egenvärde och kvalitet. För att vi i vår individualiserade tid behöver berättelser som är större än oss själva. Vi gör det för att visa upp bredden i det Svenska kulturlivet. För att visa att det som förenar oss är så oändligt mycket mer än det som skiljer oss åt.

Och vi gör det för att det snart är val. Vi vill utmana den svenska kulturpolitiken och de svenska kulturpolitikerna, från höger till vänster. Vi vill se brinnande visioner och höjda ambitioner. Vi vill att våra politiker ska tävla i att ha de mest utmanande idéerna på kulturpolitikens område. Där är vi inte idag.

Vi är arrangörer och utövare, kommersiella och ideella, amatörer och yrkesverksamma, men vårt gemensamma mål  är att göra kulturen till en valfråga.

Därför samlas vi. Och vi hoppas att du vill vara med. Vi behöver bli många!

Praktisk information

Har du frågor eller funderingar? Vill du eller din organisation delta? Anmäl detta till Helena Simonsson på This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. eller 073-5793335

Det är viktigt att du om du vill delta anmäler dig, eftersom du först då kan få tillgång till hela det, för andra hemliga, konstnärliga konceptet.

Ett begränsat antal sovplatser finns för 50kr/natt på Säveskolan i Visby. Då behöver du eget liggunderlag och en sovsäck. Boka på This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Mer information om manifestationen finns på koalitionens hemsida www.kulturdebatt.nu som kommer att uppdateras löpande. Evenemanget finns också på facebook och heter där

Kulturen tar över Almedalen!

Arrangör: Koalition för kulturdebatt.

I "Koalitionen" ingår Sensus, ABF, TCO, Teaterförbundet, KRO/KIF, Sveriges konstföreningar, KLYS, SKTF, Folkets Hus och Parker, Riksteatern, Riksskådebanan, Runöskolan, Amatörkulturens samrådsgrupp - ax, samt tankesmedjorna Det osynliga och Arena Idé, totalt 15 organisationer.